dimarts, 29 d’octubre del 2013

Conferència LOMCE

Avui hem assistit a la conferència del sr. Blai Gasol sobre la LOMCE (la llei Wert), que pretenia aclarir-nos en què consistia aquesta llei i de quina manera ens afectaria tant a nosaltres com a futurs mestres com als alumnes.
La conferència ha començat amb l'exposició a grans trets de lleis anteriors a l'actual i seguidament el conferenciant ha parlat sobre la LOMCE des de la seva visió subjectiva:

  •  Primera llei educativa (llei Moyano, 1857): oblia als nens i nenes a anar a l'escola dels 6 als 9 anys.
  •  Llei General d'Educació (1970): va ser molt criticada. Tanca una etapa i obra una altre:

o   Tronc únic per a tota la població
o   Ensenyament General Obligatori (dels 6 als 14 anys)
o   Introdueix l'avaluació continuada

  •  LOECE (1980): estructura els centres docents, els requisits, deures i drets dels centres.
  •   LODE (1985): fa modificacions a l'anterior llei.
  •  LOGSE (1990): va generar rebuig pels professors, que no estaven preparats pels canvis que va provocar:

o   Canvia les etapes educatives
o Estableix "educació infantil" com una etapa plenament educativa (abans només era considerada com a preescolar)
o   Educació obligatòria dels 6 als 16 anys
o   Dos anys de batxillerat
o   Posa al davant el tema de la diversitat en les escoles
o   Posa sobre la taula l'autonomia de cada centre: cada centre ha de tenir el seu projecte educatiu.

  • LOPAGCD (1995): restringeix molt l'ús de la LOGSE
  • LOCE (2002): Llei Orgànica de qualitat educativa -> no es va aplicar, es van fer uns canvis que van acabar en la LOE.
  • LOE (2006): incorpora en el currículum les competències bàsiques
  • LEC (2009): Llei en Educació Catalana, única llei feta en l'àmbit educatiu català, tot i que restringida pel marc normatiu espanyol.

LOMCE
  • Recentralitzadora:

o   Trenca els acords establerts entre Estat i comunitats
o   L'Estat es reserva la competència del currículum de matèries troncals
o   Visió del món centralista i castellana a tot l'alumnat
o Incorpora avaluacions externes centralitzades (al final de primària, secundària i batxillerat)
o   Els ajuntaments no són considerats administració educativa
  • Conservadora i polititzada

o  Objectius de la UE pel 2020: reduir l'índex d'abandonament escolar (actualment és el 28%), augmentar el percentatge d'alumnes que acaben els estudis postobligatoris.
o     Coartada de la cultura de l'esforç
Escola segregadora: qui suspengui la primària, repeteix, si no ho supera, a secundària anirà a un grup especial, i seguirà així fins als 14-15 anys, en que els alumnes es dividiran entre els que faran el batxillerat i els que faran FP.
o   Pacte amb els sectors més conservadors.

  • Impedeix la immersió lingüística

o   Increment d'hores de llengua castellana
o   Establiment de la llengua castellana com a llengua vehicular

o Pla organitzat d'atac sistemàtic a la llengua catalana. Podem veure l'exemple de València: al 2012, 125.000 famílies no van poder tenir l'ensenyament en valencià tal com van demanar.


         Espero que us hagi ajudat tant com a mi!
         Moltes gràcies!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada