A la classe de COED vam treballar l'estructura que ha de tenir un discurs. La podem dividir en tres parts:
- Introducció: en què es presenten el tema i els objectius i on utilitzem un 5-10% del temps i tenim 100% d'atenció per part del públic
- Desenvolupament: en què es transmeten les informacions en un cert ordre lògic i on utilitzem un 80-85% del temps, l'atenció baixa però que es mantingui en una línia acceptable depèn de l'orador.
- Conclusió: en què es fa una síntesi final i es tanca el discurs, és on diem la última idea i on utilitzem un 10% del temps i tenim el 90% d'atenció.
Per aprofundir-hi més:
Introducció: hem de dedicar molt de temps a preparar-la per dos raons:
- En el públic capta l'atenció i crea l'expectació necessària per mantenir-la.
- En l'orador: aporta recursos en un moment que sol generar inseguretat: el principi de qualsevol intervenció.
Algunes fórmules introductòries són aquestes:
- Definició: breu comentari sobre el títol del tema.
- Presentació d'objectius: explicitar-los motiva i centra l'atenció dels oients.
- Presentació del guió: molt apropiat per a discursos expositius i per a sessions pràctiques, ja que no connecta amb les emocions del públic.
- Preguntes: una manera d'anticipar-se als motius de perquè estan presents els assistents.
- Lectura mental: esmentar algunes preconcepcions que hipotèticament té l'auditori, és a dir, poses en boca teva allò que pot pensar el públic.
- Documentació: mostrar alguna notícia o dades recents. Cal escollir-ne de senzilles i fàcils.
- Afirmació provocadora: donar una opinió atrevida, una dada espectacular... com més extremada sigui més èxit tindràs.
- Anècdota: historieta ben escollida o una anècdota personal, amb certa intriga i que condueixi al tema; breu i relacionada amb el tema.
Consells:
- Posar molta atenció a la introducció.
- Fer servir alguna de les estratègies.
- Si cal, memoritzar-la per anar més segurs.
Desenvolupament: hem de seleccionar i ordenar les idees segons l'objectiu del discurs:
- Per a informar: estructura descriptiva o estructura cronològica
- Per a convèncer: estructura inductiva o SAP: informació de casos concrets per arribar a la idea general que explica tota la informació anterior i que funciona com a conclusió. D'específic a general.
Les idees que vulguem explicar han de ser poques i ben explicades i hem de trobar la mida justa entre la seriositat i els anècdotes i l'humor.
Conclusió: les funcions bàsiques del discurs són:
- Tancar el discurs.
- Sintetitzar les idees principals i oferir una visió global del missatge.
- Deixar una bona impressió final en les persones que ens han escoltat.
La conclusió té un efecte determinant en la fixació de continguts. Algunes fórmules de tancament són:
- Repetir la introducció.
- Resumir els punts principals.
- Invitació a l'acció.
- Anunci d'un esdeveniment futur.
- Promesa.
- Apel·lar als sentiments
A més de tot això, també hem de tenir present la llengua del discurs expositiu, ha de tenir les característiques següents:
- Neutra, precisa i accessible.
- No fluïda per la prosa escrita o tècnica.
- Cal oferir definicions dels termes més especialitzats o abstractes.
- Són necessaris els connectors lògics que cohesionin el discurs (perquè, per tant, en conseqüència...), ja que connecten les idees seguint una lògica, i els marcadors textuals (en primer lloc, en segon lloc, d'una banda, de l'altra...) ja que marquen quin lloc ocupen les idees en el discurs.
Haver parlat de tot això ens ajudarà en les properes exposicions d'identitat i territori i per totes les exposicions que haguem de fer en la nostra vida, per tant, ens serà molt útil.
Si voleu llegir més informació sobre aquest tema, feu clic aquí.
Moltes gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada