divendres, 1 de novembre del 2013

Presentacions a l'educació

Moltes vegades donem un ús inadequat al programa de presentacions PowerPoint, per exemple, anar passant diapositives on només hi podem veure els punts claus o tot el text del discurs, amés, algunes vegades l'orador es limita a llegir el que hi ha escrit a la pantalla.

Hi ha dos tipus d'ús de les presentacions:
  • El tradicional: el professor es considera com la font de saber que ha de transmetre el coneixement de la millor forma possible a l'alumne.
  • Utilització creativa: concepcions que parteixen de Piaget i el constructivisme, passant per l'aprenentatge social.
De tota manera, les presentacions tradicionals tenen també una part positiva, en l'entorn educatiu podríem dir els següents avantatges:
  • L'alumne sempre té en pantalla una guia del que s'està dient, dels termes claus o de l'esquema
  • Podem posar imatges il·lustratives o elements multimedials com imatge, so, vídeo, animacions...
  • Permet crear esquemes per fer més entenedora la matèria
  • L'alumne té més facilitat per prendre apunts
  • Podem usar diferents colors i formes per clarificar el significat dels contingut
Tot i aquests avantatges, aquest mètode està encaminat a establir un discurs transmissiu i seqüencial entre l'orador i el públic, amés, podríem afegir també aquests desavantatges:
  • A vegades hi ha massa informació en les diapositives i/o no es llegeix amb claredat
  • L'orador no explica o relata, sinó que llegeix la pantalla
  • Els colors i les formes es col·loquen en pantalla de forma indiscriminada sense atenir-se a cap ordre estètic ni utilitat
  • Hi pot haver un abús dels elements multimedials
  • Si no hi ha un bon sistema de projecció, l'aula sempre estarà a les fosques, cosa que provocarà cansament als alumnes.
  • Si incorporem molts efectes d'animació i transició em la presentació correm el risc que l'auditori miri els efectes i no escolti el discurs.
  • Tendència a incloure més continguts amb la falta creença que els alumnes ho assimilen més ràpid.
  • S'estableix un doble discurs: el de l'orador que va explicant i el de l'oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives que li mostren.
Per una altra banda, algun dels trets que tenen els PowerPoints considerats innovadors són aquests:
  • Presentacions que treballen en espais i moments que van mes enllà de la  situació de classe formal.
  • Presentacions que cerquen i provoquen la interacció professor/alumne o  alumne/alumne.
  • Presentacions en les que incorporem elements propis del llenguatge audiovisual com  un element més que ens facilita l’expressió a classe i el treball referent a actituds, normes i valors o el treball més encaminat a les emocions.
  • Presentacions que flexibilitzen el discurs de l’educador.
  • Presentacions que faciliten la creació i l’aprenentatge cooperatiu.
  • Presentacions que propicien l’estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.
  • La no limitació de l’ús del programa PowerPoint a les presentacions i pensar que es tracta d’una bona eina amb moltes més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives.
  • El PowerPoint dóna suport i potencia les metodologies que conscientment vulguem emprar a classe.
En conclusió, l'ús del PowerPoint és una manera innovadora d'educar, però moltes vegades aquest mètode és utilitzat de forma errònia i no ajuda ni als alumnes ni al professor, per tant, s'han de buscar alternatives més creatives per tal de fer les classes més entenedores, en aquesta entrada hem vist algunes característiques que podrien tenir.

Podeu trobar aquesta informació i més fent clic aquí.

Moltes gràcies!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada