dimarts, 12 de novembre del 2013

Conferència de Jaume Cela

El dia 11 de novembre, durant la setmana de pràctica i reflexió educativa, Jaume Cela va fer-nos una conferència amb el títol de "els quatre reptes de l'escola d'avui" als alumnes de primer d'educació infantil i primària.

Jaume Cela va néixer a Sarrià el 14 d'agost de 1949. Ha sigut mestre de diferents escoles i actualment està fent de director i professor al CEIP Escola Bellaterra. També ha escrit més de 60 llibres i revistes, entre els quals està el llibre "Va de mestres" que hem de llegir aquest semestre

Comença dient que mai hem tingut tanta informació a les nostres mans com ara, però que a la vegada mai havíem tingut tanta sensació d'ignorància. La característica principal de la nostra societat es l'acceleració. Aquesta acceleració és la que ha fet que la idea de compromís tingui caducitat, la gent inicia relacions tenint clar que als quatre dies acabaran.

Mai s'havia tingut tanta pressió en el món de l'escola com ara, per tant, hem de tenir clar la diferència entre allò que volem aconseguir i allò que realment aconsegueixo. Antigament, en la frase feta "és la tribu qui educa" la tribu tenia clar què era el que estava bé i el que estava malament. Actualment hi ha una pluralitat argumentativa i molts pensaments diferents i això fa que no puguem tenir aquesta seguretat.

En el marc de l'educació, mai s'ha arribat a un consens de quin és el currículum bàsic per tots els ciutadans perquè quan s'intenta fer-lo es pregunta als experts. Preguntem als experts en matemàtiques què és el bàsic que ha de saber la societat sobre matemàtiques, preguntem als biòlegs què és el bàsic que ha de saber la societat sobre biologia... i tots contesten el mateix: tot. El que hauriem de fer és preguntar a la gent que no és experta, preguntar a gent normal de la societat. El que està clar és que el currículum ha de tenir unes característiques:

  • Ha de tenir present el plurilingüisme i la pluricultura
  • Ha de tenir present que els nens viuran molts anys i que, per tant, la cura del cos és imprescindible.
  • Ha d'ensenyar el consum amb criteri
  • L'ús de les noves tecnologies
  • La conservació del medi
Els requisits per ser un bon mestre són:

  • Acollir a tots els nens tal com arribin
  • Mostrar-los el món tal com és
  • Acompanyar-los a l'hora de conèixer el món
  • Qui educa no diu com s'ha de viure. L'acció educativa té la funció d'orientar els alumnes a triar una forma de vida que sigui positiva per a la societat. 
Els 4 reptes de l'escola d'avui

  1. Deixar que els infants siguin infants. Educar és un acte de present que conté el passat en forma de memòria i el futur en forma d'esperança. El que necessiten els infants és jugar. Sempre s'ha dit que els infants estressen però que no s'estressen, actualment s'han donat casos de nens estressats i això es per que els omplen les seves agendes, no els deixen lloc per al joc lliure ni per avorrir-se i això no ha de ser així.
  2. Crear un currículum rellevant. Hem d'ajudar a crear una veu pròpia i donar resposta a preguntes com: què hem d'ensenyar en aquest món de canvi constant? Quina relació ha de tenir el present amb la tradició? De quina manera el currículum ha de lluitar contra la injustícia social?
  3. Centres inclusius. Tota la població ha de tenir cabuda en el sistema educatiu. L'escola inclusiva no pot entrar en la lògica de l'escola exclusiva.
  4. Donar sentit a allò que fem. No s'ha de fer el que els nens volen, sinó que hem de fer atractiu i motivador allò que creiem que han de saber.

Però la principal obligació que tenim com a mestres és estimar als nostres alumnes.


Espero que us hagi agradat!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada